Regn och rusk

Första veckan efter semestern är snart avklarad, det var mycket att göra på jobbet alla dagar utom torsdagen! Fast det blir väl så när man är mindre med personal än normalt och har sommararbetare som inte är riktigt vana. Tiden går fort iallafall, skulle nog kunna glömma både fikor och luncher om det inte hade varit för att magen kurrar:-)

Förra söndagen var vi uppe i Mellerud och firade min ena kusin som fyllde 20! Till lunch den dagen slängde jag ihop en kycklinggryta på känn. Här kommer receptet;

Ingredienser:

1 paprika
1 stor gul lök
några skivor (vitlöks)salami
3 kycklingfiléer
3 tsk sambal oelek
soltorkade tomater
mango chutney
salt
1 kycklingbuljongtärning
2,5 dl grädde
kinesisk soja
Maizena ljus redning
smör/olja att steka i

- Skär kycklingfileérna i 2-3 bitar på längden. Stek dem i en stekpanna med smör/olja.
- Bryn paprikan, delad i bitar tillsammans med den skivade löken i en gryta.
- När kycklingfileérna är genomstekta lägg dem på den brynta paprikan och löken. Lägg i strimlad salami.
- Häll på vatten så att det täcker ingredienserna. Lägg i buljongtärningen. Häll på några skvättar med soja.
- Låt koka i ca 45 minuter.
- Häll på grädden, smaka av med sambal oelek, mango chutney, soltorkade tomater och salt. Jag använde ca 3 tsk sambal och ca 3 msk mango chutney. Låt koka ca 15 minuter till.
- Red med Maizena ljus redning till lagom konsistens.

Servera med potatis, ris eller pasta och en sallad!


Igår var Glenn och tittade på finalen i Sveriges starkaste man på torget i Trollhättan. Jag och Arwin var först hemma hos Anna, Andreas och Ella som skulle på bröllop senare under dagen. Jag skulle sätta upp håret på Anna, det har blivit lite av en tradition genom åren. Tror detta var fjärde eller femte gången! Har blivit 1-2 gånger per år! Blev faktiskt nöjd även denna gång, tänk att man kan locka håret med plattången... bra uppfinning det där! För några år sedan skulle jag aldrig klara mig utan en! Nu har man inte riktigt tid...! Efter uppsättningen drog vi vidare till mammas moster som fyllde år. Hon bor utanför Åmål ,så det tog lite tid att åka. Arwin skötte sig jättebra på uppvägen, men på hemvägen var det lite gnäll. Två gånger fick jag stanna och plocka upp nappen han slängt iväg i bilen. Och en misslyckad omkörning blev det... men det tar vi inte nu!


Så här såg det ut förra året.

Jaha, idag regnar det. Man blir så trött då tycker jag! Inget roligt väder att ut och springa i, så det får bli spinning! Den instuktören brukar ha tuffa pass, så det blir nog en bra ersättning för mitt joggingpass. Glenn är på gymmet nu och Arwin sover. Så då får jag lite tid över att skriva här!

Upptäckte igår kväll att det var mygglarver i poolen, usch! Så då var det bara att tömma ut vattnet! Vill ju inte odla myggor!!:-)


Arwin står på tå och plaskar i poolen!




På Leklandet

Nu får väl jag snart gå och koka lite sås till A´s frikadeller och potatis! Ha det så bra där ute i regnet!



"Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre besvärligt"



-Maria-


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0